sobota, 24 marca 2018

40. "Millenium 1-3"-Stieg Larsson | Skandynawia, której nie chcecie widzieć...

Autor-Stieg Larsson
Tytuł-"Millenium"
Gatunek-thriller
Liczba stron-2128
Wydana-2008
Ocena-5/10





Dzisiaj trylogia, bo o tych tomach nie da się mówić osobno, stanowią jedną historię. Przyznam, że bałam się to czytać z uwagi na temat, ale po "Behawioryście" Remigiusza Mroza trudno będzie mnie jeszcze czymkolwiek zdziwić. Wszyscy już czytali, wszyscy chwalą. Przeczytałam i? Przekonajcie się sami, mogę tylko na wstępie dodać, że to Skandynawia, której nie chcecie zobaczyć nigdy.


Redaktor naczelny gazety "Millenium" i dziennikarz polityczny, Mikael Blomkvist, wpada na trop pewnej afery. Po publikacji pewnego bardzo kontrowersyjnego artykułu, musi usunąć się w cień, jeśli chce, aby jego gazeta przetrwała. Wkrótce dostaje zlecenie, aby odtworzyć dzieje pewnej rodziny mieszkającej w Szwecji. Wpada również na trop mrocznej tajemnicy. W rozwiązaniu zagadki pomaga mu hakerka, Lizbeth Salander, dziewczyna z problemami. Jej przeszłość dotyk czegoś, co nie powinno ujrzeć światła dziennego.

Spiski polityczne, korupcja, przekręty na masową skalę to tło fabuły. To tylko jedna strona medalu. Drugą stanowi przeszłość Lizbeth. Dziewczyna jest ofiarą systemu. Całe życie trafiała na ludzi, którzy byli potworami w ludzkiej skórze. Zwyrodnialcy, mordercy, gwałciciele-takich ludzi cieszy znęcanie się nad słabszymi. Mikael sam wybrał drogę, podjął walkę z wiatrakami.

Głównym źródłem zła jest tutaj system. Skorumpowany, zboczony, potworny, o spaczonym punkcie widzenia. 

Obraz Skandynawii jest tu nie do podrobienia. Dużo tutaj krwi, przemocy, zwyrodnień społecznych. Nie ma chyba nic gorszego od zła, za którym kryje się grupa ludzi. Żyją w świecie, w którym wiecznie triumfuje zło, z przebłyskami dobra. Jeśli nie jesteście pewni czy czytać całość, pozostańcie na pierwszym tomie-autor zamknął tam wszystkie podstawowe wątki.

Trylogia nie do końca mi się podobała. Za dużo przemocy. Plus? Salander znalazła swoją opokę. Nie jestem przekonana ale polecam tym, którzy znajdą siłę, by wydostać się z tego świata z podziurawioną nadzieją.

3 komentarze:

  1. Od dawna jestem ciekawa tej serii :D Aczkolwiek różne opinie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka nie z mojej bajki ale fajny opis :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Stoi na półce u mnie cała trylogia w spadku po bracie, czeka i nie wiem kiedy się doczeka, bo lista czytelnicza się u mnie ciągle wydłuża. ;)

    OdpowiedzUsuń