piątek, 8 grudnia 2017

148. "Podzieleni"-Neal Shusterman | Czy dasz się podzielić?


Autor-Neal Shusterman
Tytuł-"Podzieleni"
Gatunek-literatura młodzieżowa
Liczba stron-450
Wydana-2016






















Tym razem książka młodzieżowa. No, właśnie. Jak wiecie, ja raczej takich nie czytam, a jak już czytam, to muszą naprawdę zrobić na mnie niemałe wrażenie. Zapraszam.

Po wojnie moralnej, kiedy walczyli ze sobą zwolennicy i przeciwnicy aborcji powstała tzw "Karta życia", mówiąca o tym, że aborcja jest niedozwolona. Dziecko między 13 a 18 rokiem życia może mieć życzenie podzielenia. Cały organizm pozostaje wciąż żywy, jednak podzielony na części. Te organy przeznaczone są do przeszczepów. Trójka głównych bohaterów jest właśnie w takiej sytuacji-mają oni zostać podzieleni. Sytuacje każdego z tych bohaterów, środowisko, z którego się wywodzą są inne. W pewnym momencie jednak losy tej trójki splatają się ze sobą i dzielą historię opowiedzianą w książce. 

Bardzo szybko zmienia się tutaj sama akcja jak i jej miejsce. Bohaterów łatwo zapamiętać, bardzo dobrze razem tworzą tę historię.

Sam pomysł na fabułę wydał mi się bardzo kontrowersyjny. To nie jest tylko młodzieżowa pozycja. Poruszane są tutaj bardzo trudne tematy:
  1. Podzielenie-tak, czy nie?
  2. Dusza-co się z nią dzieje po podzieleniu, czy w ogóle ją mamy. 
  3. Aborcja
  4. Postrzeganie Boga-wolelibyśmy żyć, czy umrzeć? Do którego momentu jesteśmy świadomi podzielenia?
To nie jest narzucone zdanie. Możemy wyrobić sobie swoje. Staramy się zrozumieć inne punkty widzenia. Czy ktoś w danym aspekcie przypadkiem nie ma racji?

Ta historia naprawdę zapada w pamięć, jak na młodzieżówkę jest dość mocna. Nie spodziewałam się takiego tematu. Nadaje się dla każdego, gdyż zawiera ona uniwersalne tematy. Na chwilę czasem trzeba się zatrzymać i przemyśleć niektóre tematy. Nie zawsze łatwe, przyjemne, bo przecież takie jest życie-nikt nie ma wszystkiego i nie zawsze jest ono różowe.

Książka bardzo mi się  podobała. Ten koncept do teraz nie chce mi wyjść z głowy i obawiam się, że na długo ze mną zostanie. Momentami miałam ciarki, opisy mnie nie odrzucały. Sama tematyka już skłania do refleksji, co zrobić z własnym życiem. Dla mnie dzielenie żywego organizmu jest nieludzkie. Niemniej jednak nie zapomnicie tej książki, być może już nigdy. Polecam.

16 komentarzy:

  1. Zazwyczaj młodzieżówki są lekkie i przyjemne, a tu widzę coś innego, mocniejszego, dającego do myślenia. Ja ostatnio sięgam głównie po kryminały i powieści obyczajowe.

    OdpowiedzUsuń
  2. Młodzieżówki czytam niezbyt często, ale zazwyczaj jeśli sięgam po nie to zawsze jestem pozytywnie zaskoczona

    OdpowiedzUsuń
  3. Taka troszkę inna młodzieżówka. Ciekawy pomysł, może kiedyś przybliżę sobie jej znajomość.

    Pozdrawiam
    https://ksiazki-czytamy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Niestety nie jestem zainteresowana, inna historia ale jednak nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie jestem kompletnie zainteresowana. Nie przemówiło do mnie i raczej nie kupie jej. Owszem, porusza ciężkie tematy, ale już sam fakt, co porusza i o czym jest mnie przynudza. Tekst napisany bardzo dobrze :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetna recenzja i przede wszystkim zachęciłaś mnie :) Jak będę miała okazję to przeczytam :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię młodzieżówki, a nazwisko autora gdzieś już obiło mi się o uszy, muszę zapisać tę książkę na listę, pozdrawiam ucztadladuszy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Chyba muszę zapoznać się z tą pozycją. Całkowicie mnie zaciekawiła.

    Pozdrawiam,
    lunafisher.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam ją w planach, niedługo powinna trafić w moje ręce, więc muszę szybko się za nią wziąć, bo okazała się o wiele fajniejsza niż myślałam :)


    Pozdrawiam ciepło,
    Sara z Pełna kulturka

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawy pomysł na fabułę i nie małe dylematy moralne. Podoba mi się.
    Book Beast Blog

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetna okładka! Zdecydowanie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Naprawdę ciekawa tematyka! Będę ją miała na uwadze!

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam ją już od dłuższego czasu w planach, ale jakoś nie mogę sie za nią zabrać :(

    OdpowiedzUsuń
  14. Widzę, że ta książka nie należy do typowych młodzieżówek. Tematyka ciężka, a ja wolę czytać lekkie i przyjemne młodzieżówki.
    Dominika z Zaczytana D

    OdpowiedzUsuń