czwartek, 3 stycznia 2019

Antologia "Zabójczy pocisk"-Mróz, Ćwirlej, Chmielarz i inni | Skąd bierze się zło?

Autorzy-R. Mróz i inni
Tytuł-"Zabójczy pocisk"
Gatunek-kryminał
Wydana-2018
Ocena-7/10























Witajcie! Czas na pierwszą recenzję w Nowym Roku. Niedawno w jednym z wpisów wynotowałam Wam listę tytułów poszukiwanych, które bardzo chciałabym przeczytać. Udało mi się przed świętami wysłuchać jednego z nich. Tytuł wyjątkowy, pierwszy taki na polskim rynku wydawniczym. Zawsze wspominam Wam, że sprawy autentyczne dużo bardziej mnie porażają, przerażają, szokują, czasem paraliżują na długie godziny. Oto jeden z takich właśnie tytułów. Zapraszam.


Nie będzie to typowa recenzja, gdyż książka stanowi zbiór piętnastu opowiadań. W związku z tym trudno tu o jakąkolwiek spójną fabułę, bo jej nie ma. Zacznę więc inaczej. Wstęp tej książki przybliża odbiorcom pokrótce motyw literacki, w jakim będą się obracać. Nie jest trudno domyślić się, że chodzi tu o zło i odwieczne, złowieszcze, pierwotne instynkty. Zło towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów. Jego ziarenko zostało bowiem zasiane w duszy ludzkiej od najwcześniejszych lat. Świadczą o tym przykłady z Biblii (zabójstwo Abla przez Kaina). Motyw zła to temat-rzeka i mogłabym go omawiać godzinami pod różnym kątem. Pytanie priorytetowe brzmi inaczej: Skoro towarzyszy nam od zawsze, to skąd właściwie się wzięło? Jesteśmy nim naznaczeni, ale człowiek to istota myśląca. Z wyboru? Z zemsty?

Książka stanowi zapis piętnastu spraw kryminalnych, autentycznych. Dane niektórych osób zostały zmienione w celu ochrony tożsamości. Są to sprawy z przeszłości (ja ich nawet nie pamiętam), głośne medialnie. Niektóre niedawno wróciły na tapet. Ten zbiór opowiadań stanowi zderzenie różnorodnych warsztatów literackich najważniejszych, współczesnych polskich twórców powieści kryminalnych. Znajdują się tutaj opowiadania takich autorów jak Remigiusz Mróz, Bartosz Szczygielski, Marta Guzowska, Ryszard Ćwirlej, Jakub Małecki, Robert Małecki, Katarzyna Puzyńska. Ta wiadomość z pewnością dodatkowo zachęci niezdecydowanych do przeczytania.

Zapewne zastanawiacie się, skąd taki tytuł? "pociski" to owe opowiadania. Każdego czytelnika trafi inny, a przed pozostałymi skutecznie się uchyli. Osobiście na mnie wrażenie wywarły teksty następujących autorów:

  1. Remigiusz Mróz ("Hakowy")-głośna medialnie sprawa seryjnego mordercy młodych, ciężarnych kobiet. Jego sposób działania był podobny do zachowania Kuby Rozpruwacza. Kobiety ginęły w okrutny sposób. W domu, przy rodzinie zachowywał się zupełnie normalnie, naturalnie i to mnie przeraziło. Nie trafił do więzienia jedynie z powodu swojej niepoczytalności, zdaniem sądu. Umieszczono go w zakładzie psychiatrycznym. Wniosek? Współczułam kobiecie, która przez lata mieszkała pod jednym dachem z potworem w ludzkiej skórze.
  2. Ryszard Ćwirlej ("Kto się boi Czarnej Wołgi?")-tajemnicze zniknięcia dzieci w czarnym samochodzie. Sprawę próbuje wyjaśnić Teofil Olkiewicz. Nie gardzi on również alkoholem. Podobał mi się pomysł wprowadzenia do tej historii swojej postaci śledczego. Muszę nadrobić serię. Nie wiadomo do dziś, ile prawdy jest w owej  PRL-owskiej legendzie.
  3. Marta Guzowska-podobny zabieg. Wprowadzenie do historii swojej złodziejki i archeolożki zarazem, specjalistki od kultur starożytnych, Simony Brenner. Podoba mi się styl Autorki. Muszę nadrobić.
W tłumie tych historii odnalazłam jedno zaskoczenie-Jakub Małecki. Pisarz, który zawsze kojarzył mi się z nostalgią, wrażliwością, subtelnością, delikatnością (===>"Nikt nie idzie") tym razem ukazał czytelnikom swoje inne oblicze, krwawe i brutalne. Tekst jest z pewnością inny od pozostałych, nietypowy. Nie podejrzewałam Autora o opowiadanie kryminalne!

Ta antologia jest niezwykła. Nie miałam pojęcia, że takie sprawy były prowadzone. Niektóre szokowały. Podziwiam pisarzy za zwięzłość. Nie jest bowiem łatwo zmieścić całą historię na kilkunastu stronach. Doceniam i szanuję.

Książka podobała mi się. Cieszę się, że wreszcie ją przeczytałam. Jest dobra, przedstawia sprawy, o których nie każdy wie. Prawdziwa gratka dla wszystkich wielbicieli kryminałów, zbrodni, śledztw, poszukiwań. Niedawno ukazał się drugi tom owej antologii-"Zabójczy pocisk. Polska krew". Dajcie znać, czy macie ochotę na recenzję. Jeśli znajdę i przeczytam/przesłucham, na pewno wyskrobię wpis. Ten tom bardzo polecam wszystkim, którzy noszą w sobie cząstkę "kryminalisty".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz