niedziela, 28 kwietnia 2019

Skazana czyta i poleca | Książki na majówkę (polskie)

Majówka to czas lenistwa, odpoczynku, próby złapania oddechu pośród codziennej gonitwy życiowej. Jak wiadomo, dla prawdziwego mola książkowego, niemalże każda okazja jest idealna do tego, aby zaopatrzyć się w stos różnych tytułów. Dlatego dziś przygotowałam dla Was zestawienie gatunkowe książek, które polecam na ten wolny czas. Dla każdego coś dobrego. Tym razem majówka po polsku, gdyż zawsze Wam powtarzam, że polska literatura również jest wyjątkowa.




HISTORYCZNA

"Lwowski ptak"-Piotr Tymiński
Rok 1918, bohaterska obrona Lwowa wdziana oczami piętnastolatki. Ja za historią nie przepadałam, przynajmniej w szkole. Jeśli ktoś mi opowie, tak zamiast podręcznika, zapamiętam. Z tej powieści dowiedziałam się np, że jeszcze nie tak dawno Lwów należał do Polski. Nie powiedziano mi tego na żadnym etapie edukacji. Dziś jest dla mnie oczywiste, że jeśli Lwów, to Ukraina. Historia, która wzruszyła nawet mnie. Macie wpis, już nic więcej nie mówię. Dodam jedynie, że to jest najlepsza powieść autora do tej pory.

"Woda na sicie"-Anna Brzezińska
Autorka również jest historykiem. Czasy Świętej Inkwizycji, we włoskim miasteczku Sinabro. Macie recenzję.



LITERATURA WSPÓŁCZESNA

"Nikt nie idzie"-Jakub Małecki
Czy ja coś muszę dodawać? Opowieść o tęsknocie, o śmierci, o żałobie. Bardzo japońska, utrzymana w prostocie i surowości. Cierpienie, które dla bohaterów tej powieści jest torturą. Chcą od niego uciec, odlecieć, zniknąć. Nie da się. To jest najlepsza powieść autora ze wszystkich.

"Drach"-Szczepan Twardoch
Powieść, która daje do myślenia, otwiera oczy. Pozwala przewartościować swoje życie. Nie jest łatwa, co to, to nie. Pokochacie albo znienawidzicie. Ja natomiast po lekturze długo nie mogłam się otrząsnąć i uświadomiłam sobie jedną rzecz, związaną z pewnym cytatem, który nie nadaje się do przytoczenia. Przeczytacie, to być może domyślicie się, o który mi chodzi. Tak genialna, że nawet nie wiem, jak mam ją zrecenzować.

KRYMINAŁ

"Detoks"-Krzysztof Domaradzki
Łódź, zmasakrowane zwłoki młodej studentki polonistyki. Właściwie "zwłoki" to niezbyt dobre słowo. Sprawę prowadzi komisarz Tomek Kawęcki, który jest dość upierdliwy, jak na glinę i nie wylewa za kołnierz. Bardzo mocny, wielowątkowy debiut. Dla ludzi o mocnych nerwach. Do tej pory jest to mój ulubiony kryminał w ogóle. 

"Wariatka"-Joanna Jodełka
Szpital psychiatryczny jest jedynie tłem całej akcji. Napawa nas jednocześnie niepokojem, wręcz poczuciem osaczenia. Joanna nie może pozbierać się po śmierci męża. Wydała swoją książę. Dokładnie w tak ważnej dla niej chwili, ktoś próbuje ją zabić...

THRILLER

"Ósme ciało"-Monika Powalisz
Środek nocy, las, a w nim zawieszone zwłoki młodej dziewczyny na jednym z drzew. Odnalazł je leśniczy. Sprawę prowadzi nijaka Śliwińska. Aby ją rozwiązać, musi połączyć siły z kilkoma innymi osobami. To jest debiut literacki scenarzystki "Belfra". Gotowy scenariusz na serial! Dla mnie bomba.

"Dobre miasto"-Mariusz Zielke
Miasto, z którego nie ma ucieczki. Trójka znajomych zostaje oskarżona o morderstwo lokalnego biznesmena. Powieść, w którą wpada się jak w bagno, z leniwą atmosferą. Idealna na kilka wieczorów.

HORROR

"Inkub"-Artur Urbanowicz
Opowiem Wam o nim w maju. Najlepsza powieść autora w ogóle. Doszukałam się w niej elementów nawiązujących do dwóch poprzednich powieści. To jest kandydat do najlepszego horroru roku.

"Wataha"-Tomasz Siwiec
Tytuł dotyczy stada dzików. Nie jest to typowy horror, po którym mogą nawiedzić Was koszmary. Taki luźny, o ile wiecie, co mam na myśli. Jeśli potrzebujecie odpoczynku w tym gatunku od mocnych i trudnych tematów, jak np głębsze rozważania, łapcie śmiało. 

BIOGRAFIA

"Kukuczka. Opowieść o najsłynniejszym polskim himalaiście"-Dariusz Kortko
Autora możecie kojarzyć z biografii Zbigniewa Religi, którego zawsze ceniłam. Tym razem druga biografia W tym roku, 24.10 przypada trzydziesta rocznica zaginięcia Jerzego Kukuczki. Wiem, że był to człowiek wielkich czynów. Znam jego historię jedynie z opowieści. Recenzja w październiku.



Tak prezentuje się moje zestawienie propozycji na tegoroczną majówkę. O większości już pisałam na blogu. Dajcie znać, czy  któraś z tych pozycji Was zainteresowała. Może macie swoje książkowe propozycje? :) 

1 komentarz:

  1. Mam nadzieję, że do majówki dojdzie mój egzemplarz Inkuba, bo właśnie z nim, chciałabym spędzić ten czas. 😊
    Pozdrawiam serdecznie i zapraszam w moje skromne blogowe progi. 😊

    OdpowiedzUsuń