niedziela, 30 grudnia 2018

Wielkie podsumowanie roku 2018!!!! | To był Wasz, polski rok!

Nie wiem, kiedy to się stało. Witam Was w środku świętowania i zarazem ostatnim wpisie tego roku! Sama nie mogę w to uwierzyć. Zanim jednak lista i podsumowanie czytelniczych wrażeń, 2018, pozwólcie, że podzielę się z Wami wspomnieniami.


Dla Skazanej na książki był to rok trudny, ale zarazem obłąkańczo zaczytany i wyjątkowy. Nie sądziłam, że po pół roku bazgrania do Was tutaj, odezwie się do mnie tylu Autorów z propozycjami recenzji! Otworzyłam się na współpracę i kulturę sensu stricte.

Czytelniczo ten rok również był udany. Przy podsumowaniu półrocza w miarę nie miałam problemu, ale teraz.. Istny ból głowy. Nie sądziłam, że będzie tak trudno wyłonić najlepsze tytuły.

Oto najlepsi 2018.

1. Literatura współczesna:

a) polska:
1. "Nie ma nieba"-J. Kosowska
Powieść do bólu prawdziwa i brutalna w owej prawdzie, przesłaniu Mamy jedno życie, kolejnej szansy już nie będzie. Nie patrzmy na błahostki, bo czas ucieka. Nieubłaganie.

2. "Nikt nie idzie"-Jakub Małecki
Tu miały być "Ślady", ale ta powieść zwyczajnie spadła z piedestału po najnowszym wydanym tytule...

3. "Wzgórze psów"-J. Żulczyk
Nawet wioski miewają swoje sekrety...

4. "Prawiek i inne czasy"-Olga Tokarczuk
Pisarka jest po prostu wymagająca. Stawiam obok monumentalnych "Ksiąg Jakubowych".

5. "Morfina"-Szczepan Twardoch
Wojna to częsty motyw w powieściach Autora. Jest trudna, niejednokrotnie wulgarna, wymagająca skupienia, ale genialna w swoim wykonaniu.

6. "Szkice dla większych całości"-S. Kolanowski
Ja już Wam tyle razy wymieniałam ten tytuł, że nie będę się powtarzać. Czuć Mistrza. Bardzo cuć.


b) zagraniczna:
1. "Zbyt głośna samotność"-B. Hrabal
Wyalienowanie Hantii, jego swoiste cierpienie przeżywane coraz mocniej przy każdym niszczeniu kolejnych książek. Motyw literatury jako potęgi, pocieszyciela ludzkości. Magiczna powieść. Smutna, ale magiczna.

2. "Nieznośna lekkość bytu"-Milan Kundera
Pierwszy tytuł, przeczytany nijako na "przeprosiny" autora. Po siedmiu przeczytanych niezmiennie na podium. Ta powieść po prostu zwala z nóg.

3. "2666"-R. Bolańo
Nie mam jeszcze recenzji. Dlaczego? Wywarła na mnie takie wrażenie, że do dziś nie wiem, co mam Wam o niej przekazać. GENIALNA!

4. "4321"-P. Auster
Opowieść o tym, że... Swoje życie można przeżyć cztery razy i zawsze różnie...

5. "Regulamin tłoczni win"-J. Irving
Historia młodego chłopca w sierocińcu. Porusza trudne, jednak Ważne tematy. Wzruszyłam się...

6. "Lot nad kukułczym gniazdem"-K. Kesey
Tutaj również nie będę się powtarza. Brać i czytać!

2. Horror:
1. "Dziewczyna z sąsiedztwa"-J. Ketchum
Za autentyczność. Ta proza wręcz boli i taka musi być. Chłód i obojętność bohaterów są wręcz szokujące. Historia oparta na faktach.

2. "Egzorcysta"-W. P.  Blatty
Obiecałam Wam, że nie ruszę, prawda? Jednak. Historia takk przerażająca, że w pewnym momencie bałam się patrzeć na ściany. Oparta na faktach.

3. "Cmętaż zwieżąt"-S. King
Powieść, która w styczniu wylądowała w rozczarowaniach. Zawiera jednak głębsze przesłanie, które zmroziło mi krew w żyłach. To jeden z najlepszych Kingów, jakie są.

4. "Nie ma wędrowca"-W. Gunia
Tutaj przeraża wszystko. Tartak, śnieg i konfrontacja z najgorszym-własnymi największymi lękami.

5. "Nawiedzony"-James Herbert
Klasyczna opowieść o nawiedzonym domu. Historia pewnego  profesora, badacza i specjalisty od zjawisk paranormalnych.

6. "Strach"-J. Karika
Powrót do niektórych miejsc nie zawsze jest szczęśliwy. Tym bardziej, jeżeli nieopodal znajduje się np płotek wykonany z paluszków dzieci, czy wyłupione gałki oczne w kałuży krwi...

7. "Grzesznik"-A. Urbanowicz
Opowieść o tym, że każdy z nas ma jakieś tajemnice. Największy wróg, z którym nie sposób walczyć czai się w głębi naszej duszy...

8. "Rudy"-J. Ketchum
Wybaczcie, nie mogłam nie wpisać. Przepłakałam cały czas. Wzruszenie. Niemożność poradzenia sobie ze stratą, chęć zemsty za wszelką cenę, a wszystko z powodu nagłej, niespodziewanej śmierci jedynego i najwierniejszego kompana bohatera, psa imieniem Rudy. Zło tkwi ZAWSZE w człowieku. To my jesteśmy jego siedliskiem.

3. Kryminał:

1. "Jedyne wyjście"-Ryszard Ćwirlej
Autor, do którego nie byłam przekonana po pierwszym tytule. Dziś już wiem, że nikogo nie należy zbyt wcześnie skreślać. W przyszłym roku czas nadrobić serię z Teofilem Olkiewiczem.

2. "Żmijowisko"-W. Chmielarz
Ma być ekranizacja...

3. "Zerwa"-R. Mróz
Oficjalne zakończenie serii z komisarzem Forstem. Autor trzyma poziom. Tajemnica goni tajemnicę, a nasze Tatry znów spływają krwią niewinnych ludzi.

4. "Wariatka"-J. Jodełka
Joanna jest młodą pisarką, pogrążoną w depresji po śmierci ukochanego męża. Przebywa w szpitalu psychiatrycznym. Po wydaniu swojej książki nagle okazuje się, że ktoś próbuje ją zabić wzorując się jednocześnie na jej powieści.
Żadnych niedociągnięć. Najważniejszy motyw? Szpitala psychiatrycznego i szaleństwa.

4. Thriller:

1. "Milczenie owiec"-T. Harris
Za Hannibala Lectera. Tu nikt nie jest święty, każdy ma swoje za uszami. Świat, w którym nikomu nie można do końca ufać. Nawet sobie, bo wedle przesłania jednej z książek Artura Urbanowicza, największego wroga nosimy w sobie.

2. "Noc Ósma"-S. Fitzek
Rewelacyjne, współczesne wykorzystanie haseł propagujących nazistowską ideologię III Rzeszy. Jedna plotka, zwielokrotniona do potęgi, staje się prawdą. Jak łatwo jest manipulować jednostką, a z czasem i całymi społeczeństwami? Taki zabieg w XXw doprowadził do wybuchu II wojny światowej...

3. "Requiem dla snu"-H. Selby
Każdy z nas ma prawo marzyć. Problem pojawia się jednak, gdy te marzenia przeważają i przysłaniają nam codzienność. W takiej sytuacji droga do szaleństwa jest stosunkowo krótka, o czym przekonali się bohaterowie tej książki.

4. "Władza absolutna"-R. Mróz
Oficjalne zakończenie trylogii politycznej "W kręgach władzy". Najlepszy Remigiusz Mróz tego roku, a miał tutaj być "Hashtag"...

5. "Margo"-T. Fisher
Miejsce, w którym nie chcecie mieszkać. Nie chcecie poznawać samej Margo, ale zdecydowanie nie macie wyjścia.

6. "Fałszywa pamięć"-D. Koontz
Jedna z najdłuższych recenzji. Temat, o którym mogę mówić bez końca. Zastanawialiście się, czy można bać się samego siebie?

5. Historyczna:

1. "Runa"-V. Buck
XIXw, Francja i bardzo nietypowe metody leczenia kobiet z obłędu. Bez leków, bez własnej woli, bez znieczulenia. Cieszmy się, że jesteśmy wolne. Kolejki do lekarzy przy tamtym koszmarze chowają się w cień.

2. "Lwowski ptak"-P. Tymiński
Tłum dzieci, rok 1918 i bohaterska obrona Lwowa. Miałam się nie wzruszać, ale Autor sprawił inaczej...

3. "Klasztor"-Z. Prilepin
II wojna światowa? Nie szkodzi. Powieść łącząca dwa w jednym, pięknie napisana. Lektura obowiązkowa dla miłośników tematu.

NAJLEPSZE DEBIUTY:

1. "Lot nad kukułczym gniazdem"-K. Kesey
Byłam w absolutnym szoku. Na pewno znacie z ekranizacji w reżyserii Milosa Formana, z rewelacyjnym Jackiem Nicholsonem. Nadróbcie pierwowzór!

2. "Polowanie na Czerwony Październik"-T. Clancy
"Nie będę czytać wojennych książek", ale przeczytałam. I wiecie co? Nie zdziwię się, jak ktoś przeczytał ten cykl w tydzień, bo nie można się oderwać!

3. "Odłamki"-I. Prcić
Powieść trudna, rozbita, nie można wobec niej przejść obojętnie. Historia o tym, co wojna robi z człowiekiem...

4. "Pielgrzym"-T. Hayes
Szpiegostwo, agencje wywiadowcze i brutalnie zmasakrowane zwłoki młodej kobiety. Piękny styl, nie czuć, że to gruba książka, bo przez nią się płynie. Poleca Remigiusz Mróz, ja również.

5. "Astronauci"-S. Lem
Dlaczego taki tytuł? W czasach Autora zwyczajnie termin "kosmonauta" jeszcze nie istniał. Absolutne abecadło dla miłośników science fiction.

6. "Strażnik sadu"-C. McCarthy
Autor ma niebywały dar opisywania rzeczywistości zepsutej do granic możliwości. Bohaterowie są wyrzutkami chylącymi się ku moralnemu upadkowi, zezwierzęconymi. Właściwie na niczym im już nie zależy. Sad stanowi również pewien symbol. Nie jest to jednak najlepszy McCarthy...

7. "Żart"-M. Kundera
Miało go tu nie być. Czasy Lwa Trockiego, do którychś z jakiegoś bliżej nieznanego mi powodu mam duży sentyment...

8. "Szkice dla większych całości"-S. Kolanowski
To chyba mój pierwszy świadomie przeczytany debiut. Czekam na kolejne powieści.

9. "Gałęziste"-A. Urbanowicz 
Dowód na to, że nie każdy wyjazd na urlop kończy się szczęśliwie. Uważajcie, aby nie zabłądzić!

WYRÓŻNIENIA:

1. "Historia Lisey"-S. King
Tyle osób na nią narzeka, bo sięgnęło za wcześnie. Ja się wzruszyłam. Towarzyszyła mi w zupełnej ciszy i samotności. Być może dlatego tak bardzo jest mi bliska i do bólu rozumiem stan emocjonalny Lisey...

2. "Terapia"-S. Fitzek
Schizofrenia. Choroba nie do końca poznana, nieuleczalna. Wiadomo jednie, że cierpiący potrafią przewidzieć zbliżający się atak...

3. "Religa"-D. Kortko
Biografia "wariata ze skalpelem". Prawdopodobnie na jej podstawie powstał film w reżyserii Łukasza Palkowskiego.

4. "Rzeczy, których nie wyrzuciłem"-M. Wicha
Opisywanie zmarłej matki z perspektywy pozostałych po niej przedmiotów... Tegoroczny laureat Nagrody im. W. Gombrowicza.

5. "Rodzina Borgiów"-M. Puzo
Jeśli ktoś ma się brać za pisanie thrillerów opartych na faktach, nie ma lepszego nazwiska...

6. "Ślub"-W. Gombrowicz
Mój powrót do tej prozy po trzech latach od matury zaowocował powtórnym kacem. Mistrzostwo. Mój ukochany tytuł Gombrowicza.

7. "Krwawy Południk"-C. McCarthy
Oto NAJLEPSZY Cormac z możliwych!

Rozczarowania odnajdziecie u mnie na lubimyczytać (półeczka).

UKOŃCZONE SERIE:

"Modyfikowany węgiel"-R. Morgan
"Vestmana"-O. Logmansbo
"Parabellum"-R. Mróz
"W kręgach władzy"-R. Mróz
"Seria z Wiktorem Forstem"-R. Mróz
"Czarny Wygon"-S. Darda
"Kwiat Paproci"-K. Miszczuk
"Mroczne materie"-P. Pullman
"Wiedźmin"-A. Sapkowski

Dziękuję również Autorom, z którymi mam przyjemność rozmawiać i współpracować. Nie chcę nikogo pominąć, stąd nie wymieniam.
Tak prezentuje się rok 2018 u Skazanej na książki. Dajcie znać, jak Wam upłynął, jakie są Wasze najlepsze książki tego roku. Listy na 2019 rok nie będzie. Będę kontrolować ją na bieżąco.

Do zobaczenia w Nowym Roku!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz