niedziela, 1 września 2019

Książki o II wojnie światowej | Pamiętamy...

Dziś bez uśmiechu i radości, bo byłoby to iście nie na miejscu. Dzień smutny, bo rocznicowy i wspomnieniowy. Dziś mija dokładnie 80 lat od największej jak do tej pory tragedii tak pod względem ofiar, jak i czasu trwania. 1 września 1939 roku miał być początkiem kolejnego roku szkolnego dla wielu dzieci i młodzieży, w tym mojej babci, która do dziś trzyma się dzielnie, a wówczas była nastolatką. Ten dzień, jak się okazało, miał nigdy nie nadejść. Nadzieję na szczęśliwy początek nowego etapu w życiu tych istot przekreślił poranny atak III Rzeszy na Polskę, co zapoczątkowało II wojnę światową. Cyklicznie słyszę, że wówczas było bardzo ciepło, bo ponad 30 stopni. Nielicznym udało się przeżyć ten koszmar, który naznaczył ich późniejsze życie. Takie osoby dużo bardziej je doceniają, uwierzcie mi. Wspomnienia i obrazy, których już nigdy nic nie wymaże z pamięci. Traumy na całe życie. Nam pozostaje jedynie wierzyć, że podobna tragedia już nigdy więcej się nie powtórzy i pielęgnować pamięć poległych. Tych, którzy poświęcili życie w imię wolności. Jako miłośniczka literatury prawie wszelakiej nie mogłabym zrobić tego inaczej niż przez polecenie Wam książek o tej tematyce. Niekoniecznie łatwych jak ówczesne czasy. Są to książki, które albo już czytałam (+) albo dopiero planuję (|). Zapraszam Was na zestawienie książek o II wojnie światowej, które warto poznać. 


1. "Igła"-K. Follet +
Historia pewnego szpiega, który tylko pozornie był nie do wytropienia. Jak na razie jest  to najlepsza powieść autora, ale jeszcze nie potwierdzę, bo znam dopiero dwie jego książki.

2. "Pianista"-W. Szpilman +
Zapewne kojarzycie film, którego ja nie jestem w stanie obejrzeć z uwagi na jedną scenę, którą do tej pory "widzę". Pamiętnik W. Szpilmana również jest przejmujący i ja się naprawdę nie dziwię omanowi Polańskiemu, że podjął się ekranizacji. Dajcie znać, czy chcecie wpis o pierwowzorze.

3. "Turkusowe szale"-Remigiusz Mróz +
Większość by tutaj podała "Parabellum" (powieść historyczna i przygodowa, ale po co romans?!). Ja jednak wrócę do historii mniej znanego dywizjonu 307 "Lwowskie Puchacze". Nie mogliśmy się dogadać, ale to tylko czubek góry lodowej.

4. "Dywizjon 303"-A.Fiedler +
To już klasyk. Bitwa o Anglię i bohaterstwo Polaków...

5. "Farmaceuta z Auschwitz"-P. Posner |
Zwykły człowiek po wcieleniu do SS stał się oprawcą. Przeprowadzał selekcje przybyłych więźniów, odmawiał wydawania leków. Potwór w ludzkiej skórze... (w planie).

6. "Josef Mengele. Doktor z Auschwitz"-U. Volklein +
"To jest o takim lekarzu, który przeprowadzał bardzo niehumanitarne eksperymenty na ludziach"-tyle wiem od mojej drugiej strony. Okazuje się, że pod nazwą "niehumanitarne" kryło się m.in zarażanie chorobami czy zabijanie bliźniąt celem porównania budowy narządów.  Nie wiem, czy może się to podobać. 

7. "Dobranoc, Auschwitz"-M. Zdziarski, A. Wójcik |
Reportaż o byłych więźniach obozu w Oświęcimiu. Więcej jeszcze nie wiem.

8. "Kto dopomoże Żydowi..."-B. Musiał +
To nie tyle powieść, co reportaż (nie jestem pewna), pozwalający spojrzeć nam trzeźwym okiem na temat Holokaustu. 

9. "Stalingrad"-A. Bevor |
Wychodzimy z obozów. Zima w latach 40. bywała okrutna i sroga. Ta również, o czym przekonali się Niemcy, którzy nie przewidzieli aż tak paskudnej pogody. W planie.

10. "Światło, którego nie widać"-A. Doerr +
Kiedyś to był hit. Przeczytajcie, chociażby po to, żeby zrozumieć, że Francja nie była bierna ani neutralna. Nie ma mowy o bierności! To nie Szwajcaria, dodatkowo przypomnę, że wygrała I wojnę światową! Zanim więc będziecie narzekać na Trójkolorowych i wydawać błędne osądy, sprawdźcie temat.

11. "Wichry wojny"-H. Wouk |
Wspomnienie zmarłego w wieku 104 lat autora w maju tego roku. Tutaj zupełnie nic nie wiem. Zobaczymy.

12. "Dziennik Anne Frank"-A. Frank |
Dziennik nastolatki, która opisywała dni spędzone w ukryciu podczas okupacji Holandii.

13. "Kompania braci"-S. E. Ambrowse |
Reportaż o weteranach wojennych, ale nie tylko.

14. "Ścieżki północy"-R. Flanagan |
Japonia, obóz jeniecki i żołnierze, którzy przeżyli koszmar przy budowie tzw Kolei Śmierci.

15. "Rzeźnia numer pięć"-K. Vonnegut  |
Historia bombardowania Drezna ze wspomnień pisarza. Satyra,ironia, ale jak na K. Vonneguta, bardzo mocna.

16. "Wołyń we krwi 1943"-J. Wieliczka-Szarkowa +
Luty 1943 roku i atak Ukraińców, którzy zachowywali się jak zwierzęta. Ta rzeź trwała dwa lata i uwierzcie mi, że trzeba mieć naprawdę mocne nerwy, żeby znieść stopień okrucieństwa tego narodu względem nas. Palone wsie? To był wstęp. Piekło rozegrało się później i nie proście mnie o przykłady, bo tutaj bezradność ciśnie się na twarz sama.

17. "Przybysz"-P. Tymiński +
Piotra pozdrawiam. To jest historia chłopca schwytanego przez Niemców pod koniec II wojny. Udało mu się uciec, ale takach dzieci jak Bronek było dużo więcej.

BONUS (chyba pierwszy w ogóle) i będzie to...

18. "Złodziejka książek"-M. Zusak +
To nie jest moja ulubiona powieść, ale jest dobra. Z pozdrowieniami dla Moniki, mojej duszy z licealnej ławki, która regularnie mnie nią męczy. To historia małe dziewczynki, która odkrywała magię słów i tańczyła ze śmiercią, kiedy cały świat chylił się ku upadkowi.

Tak prezentuje się zestawienie książek o II wojnie światowej. Oczywiście zabrakło tutaj mnóstwa innych. Zaraz gdzieś przeczytam o braku "Tatuażysty z Auschwitz", ale niestety ta powieść mnie zawiodła. Love story na kanwie tragedii światowej. Po co? Poza tym historycy dopatrzyli się w niej przekłamań i przeinaczeń, co mnie ubodło. Autorka nie przygotowała się do pisania tej powieści. Przykro mi, nie mogę jej polecić. Sprzeczne z moim sumienie.

Tak wygląda moje zestawienie. Jeśli chcecie, możemy stworzyć je razem. Dopiszcie w komentarzach tytuły warte uwagi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz